Wednesday, April 8, 2009

Cerpen Tema Disleksia : Original Daripada Fortila1008

Ni assigment subjek Bahasa Melayu Komunikasi yg wajib amik...kelas aku kena buat cerpen tema disleksia yg xkurang dr 1500 patah perkataan...jd, ni lah hasilnya...


TEMA : DISLEKSIA
TAJUK : SEORANG MURID BERNAMA HASSAN
TARIKH HANTAR : 2 APRIL 2009

“Kring! Kring! Kring!” Jam locengku mengejutkan aku agak awal pada pagi itu tidak seperti hari-hari biasa. Jam baru menunjukkan 5 pagi. Pun begitu, aku begitu liat untuk bangun. Bukannya apa, aku tidur lewat malam sebelumnya. Semalaman aku dengan cerpen Bahasa Melayu untuk disiapkan. Maklumlah, aku bukannya biasa dengan dunia penulisan kreatif, jadi agak sukar untuk disiapkan. Aku lihat rakan-rakan dalam dormku sedang lena dibuai mimpi. Iri hati aku melihat mereka. Argghhh! Demi tugasan, aku buang perasaan itu. Sebenarnya, hari itu aku akan bergegas ke sebuah sekolah di Bachok, Kelantan yang agak asing bagiku untuk memulakan hari pertama praktikum iaitu Sekolah Kebangsaan Tok Bali. Sudah lama aku nantikan saat itu. Tidaklah jauh mana jaraknya, hanya 40 km sahaja dari tempat pengajianku. Masihku segar dalam ingatanku, hari itu adalah hari Isnin 23 Mac 1994. Sebaik sahaja selesai solat Subuh , aku menghidupkan motosikal cabuk kesayanganku yang aku parkir di antara puluhan motosikal lain di dataran yang tidak berbumbung angin sepoi-sepoi bahasa, aku redah pagi yang dingin itu. Cuaca pada pagi agak tenang. Alhamdulillah, aku selamat sampai ke destinasi tidak sampai satu jam kemudian. Sebaik sahaja aku melapor diri di pejabat sekolah, aku bergegas ke bilik guru. Sempat aku bertegur sapa dengan beberapa orang guru. Mereka kelihatan sangat bersemangat pada pagi itu. Ini membuatkan aku lebih bersemangat. Pada pagi itu, aku ke kelas 4 Cerdik untuk mengajar matapelajaran Bahasa Melayu. Kehadiranku disambut dengan gembira oleh murid-murid yang majoritinya lelaki. Walaupun agak kekok untuk pertama kali mengajar, aku cuba sedaya-upaya juga untuk mempraktikal ilmu yang aku perolehi sepanjang hampir 6 bulan pengajian.

Sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran, aku mendapat tindakbalas positif daripada hampir kesemua murid sehinggalah aku meminta seorang demi seorang membaca satu ayat dari petikan yang terdapat dalam buku teks. Kebanyakkan mereka berjaya membaca dengan betul walaupun kadang-kadang kedengaran dialek kelantan pekat. Bagi aku, ia bukannya satu masalah besar yang perlu dirisaukan. Tiba giliran seorang murid yang bernama Hassan. Dia kelihatan seperti dalam ketakutan dan matanya kelihatan berpinar-pinar. Dia tidak dapat membaca ayat yang hanya berbunyi, ”TOLONG-MENOLONG ADALAH PERBUATAN YANG MULIA”. Aku mendekatinya untuk mengetahui apa yang sedang berlaku. Sekali lagi aku meminta Hassan membaca ayat tersebut. Sememangnya dia gagal untuk membaca. ”Kamu tak pandai baca ke Hassan?” Pertanyaanku hanya dijawab dengan matanya yang kemerahan. Entah kenapa, hatiku tergerak untuk mengambil buku latihan Hassan yang sememangnya sudah berada di atas mejanya. Aku mula membelek helaian demi helaian. Alangkah terkejutnya aku, terhidang di depanku sebarang tulisan yang tidak mampu aku fahami. Tulisannya berbentuk bulat-bulat, garis-garis serta titik-titik. Kalau adapun hanya ada huruf-huruf yang tidak teratur susunannya ditamabah pula dengar cakar ayam. Selain tulisan-tulisan tersebut, aku dapati terdapat banyak lukisan di dalam bukunya sehingga aku begitu tertarik dengan lukisannya. Aku berfikir sejenak memikirkan apa yang sedang berlaku. Tidak aku sangka bahawa hari pertamaku di sekolah, aku akan dihidangkan dengan peristiwa seperti itu. Ermm...ini menarik.

Sampai di bilik guru, aku menceritakan hal Hassan kepada guru-guru yang turut mengajarnya. Mereka tersenyum dan ada yang tergelak mendengar ceritaku. Hairan aku dibuat mereka sehingga seorang daripada mereka iaitu Cikgu Asri berkata, ”Dah tak boleh buat apa-apa dah pada si Hassan tuh. Kami dah cuba dah! Tapi dia ada keistimewaan lain”. Walaupun aku kebingungan, kata-kata yang terbit dari mulut Cikgu Asri itu membuatkan aku lebih berminat untuk mendekati Hassan. Bagi aku, tiada masalah yang tiada penyelesaian. Sepanjang perjalanan aku pulang ke maktab, wajah Hassan bermain-main dalam fikiranku. Persoalan demi persoalan menerjah mindaku. Nyaris aku terbabas ke tepi jalan akibat kerana teralu teringatkan seorang murid yang bernama Hassan itu. Syukur Alhamdulillah, umurku masih panjang sehingga cerpen ini dapat dihasilkan pada hari ini. Apabila berada di maktab, peristiwa yang berlaku di sekolah tadi benar-benar tidak hilang dalam benakku sehinggakan aku begitu tidak sabar untuk menghadapi hari esok. Pengalaman aku pada hari pertama di sekolah dan dihidangkan peristiwa tersebut menjadi bahan bualan aku dengan rakan-rakanku di asrama.

Keesokkannya, aku sampai lebih awal ke sekolah. Tujuan aku hanyalah satu iaitu bertemu dengan murid yang bernama Hassan. Aku lihat dia keseorangan di dalam kelas pada sudut belakang kelas. Tiada seorang pun murid lain yang berdekatan dengannya. Hairan aku dibuatnya. Aku mendekatinya tetapi kehadiranku tidak diendah. Hassan khusyuk dengan lukisannya yang dilakar pada buku latihan matematik. Tidak terlintas untuk aku memarahinya walaupun dia melukis di tempat tidak sepatutnya. Ini mungkin kerana lukisan yang dihasilkan agak cantik jika dibandingkan dengan usianya. Adakah ini keistimewaan yang dikatakan oleh Cikgu Asri? Mungkin ada bakat lain yang Hassan miliki. Apa pula yang berlaku sehinggakan Hasssan tidak boleh membaca? Persoalan yang tiada jawapan muncul. Aku nekad untuk membantu Hassan walau apa cara sekalipun. Langkah awal yang aku lakukan menjejak dan membantu Hassan adalah mendapatkan maklumat Hassan daripada guru kelasnya iaitu Cikgu Jamilah. Menurut Cikgu Jamilah, Hassan adalah murid yang baik dan sangat pendiam. Masalah yang dihadapi oleh Hassan sudah dikesan sejak di Tahun 1 lagi. Sungguh pun guru-guru Hassan cuba membantunya, hasilnya gagal.

Pada hari Sabtu pada minggu tersebut, aku mula mengatur rancangan untuk membantu Hassan. Berdasarkan alamat yang aku peroleh daripada Cikgu Jamilah, pagi-pagi lagi aku bergegas ke rumah Hassan di Kampung Beris Panchor. Kampung tersebut terletak di sebuah perkampungan nelayan yang jaraknya tidak jauh dari sekolah. Suasana pagi di situ sangat tenang dengan tiupan angin yang menyegarkan. Agak sukar juga mencari rumah Hassan. Kebiasaannya alamat kampung memamg tidak lengkap, tiada nombor rumah seperti rumah di bandar dan taman. Sedang aku mencari-cari rumah Hassan, aku disapa oleh satu suara, ”Cikgu buat gapo mari sini?” Aku terkejut kerana seorang budak yang pendiam boleh menegur aku. ”Saya sedang mencari rumah kamu. Boleh bawa saya jumpa ibu bapa kamu?” Setelah dipersetujui, aku dipandu oleh Hassan ke rumahnya yang terletak dalam 100 meter dari pantai. Kelihatan ibunya, Kak Tom sedang asyik menyapu daun-daun di halaman rumahnya yang agak usang. Setelah memperkenalkan diri, aku dijemput oleh Kak Tom untuk duduk di beranda. Kak Tom masuk ke dapur dan membawa secawan teh o panas serta beberapa keping biskut. Sambil menjamah biskut dan air, aku menceritakan masalah Hassan. Menurut Kak Tom, Hassan adalah anak tunggal yang kehilangan bapa 3 tahun yang lalu akibat terlibat dalam tragedi kapal nekayan karam. Sedih juga aku mendengar penjelasan Kak Tom. Dalam masa yang sama, Hassan sibuk bermain dengan rakan-rakan seusianya tidak jauh dari rumahnya. Pada waktu itu, baru aku ketahui bahawa Hassan tidaklah pendiam seperti di sekolah. Tidak lama selepas itu, Kak Tom mengeluarkan beberapa helai lukisan Hassan. Menurutnya, Hassan gemar melukis. Setelah meneliti lukisan-lukisan yang dihasilkan oleh Hassan, aku yakin Hassan mempunyai bakat besar dalam bidang lukisan. Bakatnya perlu dikembang. Jika tiada yang membantu Hassan, bakatnya pasti akan terkubur begitu sahaja. Dalam masa yang sama, aku akan pastikan Hassan mampu membaca. Aku sendiri akan mengembang bakat Hassan. Aku telah mencadangkan kepada Kak Tom yang aku akan datang ke rumah Hassan untuk mengajarnya pada hujung minggu. Kak Tom yang benar-benar inginkan anak tunggalnya berjaya bersetuju dengan cadangan aku.

Di kelas, Hassan memang seorang yang pendiam tidak seperti di rumah yang hidupnya agak aktif. Mungkin kerana tidak mampu menulis dan membaca, perasaan rendah diri wujud dalam dirinya. Dia hanya dengan dunia imaginasinya yang dipindahkan melalui lukisan. Setiap kali aku mengajar kelasnya, aku akan memberi lebih tumpuan yang lebih kepada Hassan. Bagi memfokus 100 peratus kepadanya, amatlah sukar kerana kerana masih terdapat murid-murid lain yang agak lemah, Cuma mereka tidaklah seteruk Hassan. Berdasarkan pemerhatian aku, Hassan bukannya buta huruf tetapi mengalami masalah pengecaman huruf yang menyebabkan dia tidak dapat membaca dan menulis dengan betul. Perkataan ’buku’ dieja dan ditulis sebagai ’dnkn’. Nombor ’13’ disebut ’31’. Masalah yang dialami oleh Hassan lebih diketahui sebagai Disleksia. Aku pernah terbaca satu artikel dalam satu majalah kesihatan tentang Disleksia. Mereka yang menghadapi Disleksia mengalami masalah dalam mengecam dan membunyikan huruf tetapi tidak bermasalah dalam pertuturan. Akibatnya, mereka mengalami masalah untuk menulis dan membaca. Inilah yang berlaku pada Hassan. Aku sebenarnya pelik kenapa guru-guru Hassan tidak dapat membantunya, sedangkan dia hanya mengalami masalah pengecaman sahaja. Bagi aku, tidak susah untuk mengajar Hassan bukannya murid yang degil. Hassan seorang yang baik dan mudah mendengar kata. Mungkin juga mereka tidak dapat membantunya kerana keadaan masa yang tidak mengizinkan.

Seperti yang aku janjikan dengan ibunya, aku ke rumahnya pada hari Ahad berikutnya. Sebaik sahaja sampai, Hassan kelihatan seolah-olah sudah bersedia. Dia tidak keluiar bermain dengan rakan-rakan sekampung. Memang dia menantikan kehadiran aku. Berbekalkan kepingan-kepingan kad imbas, aku mengajarkan dia perkara paling asas iaitu mengenal huruf. Setiap huruf yang aku sebut, dia mampu untuk mengikut dan menyebut. Lalu aku ujinya dengan menyuruhnya menulis huruf-huruf tersebut. Dari situ, aku dapati Hassan sukar untuk meniru huruf-huruf tersebut walaupun pada akhirnya dia berjaya. Aku sememamgnya sangat kagum dengan kesungguhannya. Dia memang boleh melakukan, cuma dia perlu sokongan dan dorongan. Setiap hasil yang dia buat, aku hamburkan dengan pujian. Berdasarkan ilmu psikologi kanak-kanak, budak sebaya Hassan memang sukakan pujian. Aku berpuas hati dengan prestasinya pada hari itu walaupun baru pertama kali sesi aku bersamanya. Setiap minggu, aku tidak pernah terlepas untuk ke rumah Hassan. Proses pengajaran dan pembelajaran aku dan Hassan berjalan lancar sepanjang 3 bulan aku praktikal. Pada hari-hari tekahir aku dengan Hassan, dia baru sahaja dapat mengeja dan menulis perkataan yang mempunyai 2 suku kata yang mempunyai susunan huruf ’konsonan-vokal-konsonan-vokal-konsonan’ seperti takut, bakul, cawan dan lain-lain lagi. Walaupun agak lambat, aku tetap berpuas hati dengan prestasi Hassan.

Mengenai kemahiran melukis yang dimiliki Hassan itu, aku hanya sempat membawanya ke satu pertandingan melukis Sempena Hari Anti-Dadah Peringkat Negeri Kelantan. Hassan muncul sebagai juara kategori bawah 12 tahun. Sebenarnya itulah pertama kali dibawa ke pertandingan melukis di luar sekolah. Di hari akhir praktikal, aku sempat berpesan kepada Cikgu Asri supaya mengembangkan bakat Hassan. Hassan memang boleh pergi jauh dalam bidang lukisan. Aku juga sempat berpesan kepada Hassan supaya rajin belajar. Dia kelihatan bersemangat walaupun kesedihan. Selepas aku meninggalkan sekolah untuk mengikuti pengajian di maktab, aku tetap memantau pretasi Hassan dengan menanyakan Cikgu Asri dan Cikgu Jamilah. Kadangkala, aku menjenguk Hassan di rumahnya. Menurut Cikgu Jamilah, prestasi Hassan sentiasa meningkat dan dikatakan cepat bagi seoarng seoarang Disleksia. Dia sudah pandai bergaul dengan rakan sekelasnya. Itu semuanya peristiwa 15 tahun dahulu. Aku pun sudah lama tidak mendengar khabar Hassan sejak aku tamat pengajian pada 1995. Aku pula telah ditempatkan untuk mengajar di sekolah di pedalaman Sarawak iaitu Sekolah Kebangsaan Kapit. Apakah yang sedang dibuat oleh Hassan sekarang. Aku sentiasa mendoakan yang terbaik buatnya.

Hari ini pada 2 April 2009 adalah hari pertamaku di Sekolah Kebangsaan Tanjung Sedeli dalam daerah Kota Tinggi. Aku berjumpa lagi dengan murid seperti Hassan yang namanya juga Hassan. Masih aku ingat peristiwa 15 tahun dahulu. Kini, peristiwa tersebut seolah-olah akan berulang kembali. Aku tersenyum sendirian mengingati saat-saat yang tidak dapat aku lupakan dahulu. Apa yang aku lakukan pada murid yang bernama Hassan ini? Adakah perkara sama dengan Hassan yang dahulu?

-------------------------------------------------TAMAT--------------------------------------------

1 comment:

  1. он titanium teeth - Titanium Darts
    Titanium Darts is a premium titanium rod in femur complications shaving equipment made titanium grey to be a true titanium rod gold plating tool camillus titanium for many men, women, and titanium alloy children.

    ReplyDelete